مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت فاطمه (علیها
السلام)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین فاطمه
(علیها السلام) بودند؛ اما اعلام شد که تدفین فاطمه (علیها السلام) به
تأخیر افتاده است. لذا مردم پراکنده شدند...
در ایام بیماری، فاطمه (علیها السلام) روزی امام علی (علیه السلام) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (علیها السلام) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشتهاند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند
سرانجام فاطمه بر اثر
شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانهاش و وقایع پس از آن وارد
گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد. گاه به زحمت از بستر
برمیخاست و کارهای خانه را انجام میداد و...
از دیگر ستمهایی که پس از ارتحال پیامبر
در حق فاطمه (علیها السلام) روا داشته شد، مسأله فدک بود. فدک قریهای است
که تا مدینه حدود 165 کیلومتر فاصله دارد و دارای چشمه جوشان و نخلهای
فراوان خرماست و خطهای حاصلخیز میباشد...
با وفات پیامبر اکرم (صلی الله
علیه و آله و سلم)، فاطمه (علیها السلام) غرق در سوگ و ماتم شد. از یک طرف
نه تنها پدر او بلکه آخرین فرستاده خداوند و ممتازترین مخلوق او، از میان
بندگان به سوی خداوند، بار سفر بسته بود.
رسول
اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بارها و بارها فاطمه (علیها السلام) را
ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری میفرمود: "پدرش به فدایش باد" و
گاه خم میشد و دست او را میبوسید...
در بیان عصمت فاطمه (علیها السلام) و مصونیت او نه تنها از گناه و لغزش بلکه از سهو و خطا، استدلال به آیه تطهیر ما را بینیاز میکند. ما در این قسمت جهت جلوگیری از طولانی شدن بحث، تنها اشاره مینماییم که عصمت فاطمه (علیها السلام) از لحاظ کیفیت و ادله اثبات همانند عصمت سایر ائمه و پیامبر است که در قسمت مربوطه در سایت بحث خواهد شد.
فاطمه زهرا
(علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در
نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه
نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیمتر از سایر
ائمه طاهرین (علیهم السلام) میباشد.
فاطمه (علیها السلام) با آن همه فضیلت، همسری نیکو برای امیر مؤمنان بود. تا جایی که روایت شده هنگامی که علی (علیه السلام) به فاطمه (علیها السلام) مینگریست، غم و اندوهش زدوده میشد. فاطمه (علیها السلام) هیچگاه حتی اموری را که میپنداشت امام علی (علیه السلام) قادر به تدارک آنها نیست، از او طلب نمی نمود. اگر بخواهیم هر چه بهتر رابطه زناشویی آن دو نور آسمان فضیلت را بررسی نماییم، نیکوست از امام علی (علیه السلام) بشنویم؛ چه آن هنگام که در ذیل خطبهای به فاطمه (علیها السلام) با عنوان بهترین بانوی جهانیان مباهات مینماید و او را از افتخارات خویش بر میشمرد و یا آن هنگام که میفرماید: "بخدا سوگند که او را به خشم در نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید ننمودم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم ننمود."
ازدواج و فرزندان آن حضرت صدیقه کبری خواستگاران فراوانی داشت. نقل
است که عدهای از نامداران صحابه از او خواستگاری کردند. رسول خدا (صلی
الله علیه و آله و سلم) به آنها فرمود که اختیار فاطمه در دست خداست. بنا
بر آنچه که انس بن مالک نقل نموده است، عدهای دیگر از میان نامداران
مهاجرین، برای خواستگاری فاطمه (علیها السلام) به نزد پیامبر (صلی الله
علیه و آله و سلم) رفتند و گفتند حاضریم برای این وصلت، مهر سنگینی را تقبل
نماییم. رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول مینمود تا سرانجام
جبرئیل بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و گفت: "ای محمد!
خدا بر تو سلام میرساند و میفرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند
علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است...
سراسر زندگانی صدیقه طاهره (علیها السلام)، مملو از
مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. ما در این مجال جهت رعایت
اختصار تنها به سه مورد اشاره مینماییم. اما دوباره تأکید میکنیم که این
موارد، تنها بخش کوچکی از مکارم اخلاقی آن حضرت است...
ولادت فاطمه (علیها السلام) در سال پنجم پس از بعثت(2) و در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد. چون به دنیا پانهاد، به قدرت الهی لب به سخن گشود و گفت: "شهادت میدهم که جز خدا، الهی نیست و پدرم رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء و فرزندانم (دو فرزندم) سرور نوادگان میباشند." اکثر مفسران شیعی و عدهای از مفسران بزرگ اهل تسنن نظیر فخر رازی، آیه آغازین سوره کوثر را به فاطمه (علیها السلام) تطبیق نمودهاند و او را خیر کثیر و باعث بقا و گسترش نسل و ذریه پیامبر اکرم ذکر نمودهاند. شایان ذکر است که آیه انتهایی این سوره نیز قرینه خوبی براین مدعاست که در آن خداوند به پیامبر خطاب میکند و میفرماید همانا دشمن تو ابتر و بدون نسل است.
همانگونه که میدانیم، نام پدر فاطمه (علیها السلام) محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) است که او رسول گرامی اسلام، خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند میباشد. مادر حضرتش خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است. او نخستین بانویی است که به اسلام گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود؛ تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد میشد و او را بزرگ زنان قریش مینامیدند.
در سال يازدهم هجری در آخر ماه صفر رحلت جانگداز پيامبر ( ص ) پيش آمد و
چه دردآور بود جدايی اين پدر و دختر - پدری چون پيامبر گرامی که هميشه
هنگام سفر با آخرين کسی که وداع مي کرد و او را مي بوييد و مي بوسيد ، دخت
گراميش بود و چون از سفر بازمي گشت ، اولين ديدار را با دخترش داشت .
پيوسته از حالش جويا مي شد و رازی از رازها را در گوش جانش مي گفت و دختری
که پيوسته از کودکی در کنار پدر بود و از او پرستاری مي کرد ، گاهی با
زنان هاشمی به ميدان جنگ مي شتافت تا حال پدر را جويا شود...
از آغاز معلوم بود و همه مي دانستند که جز علی ( ع ) کسی همسر ( کفو )
فاطمه دختر پيامبر عاليقدر اسلام نيست . با وجود اين ، بسياری از ياران و
کسانی که خود را به پيغمبر ( ص ) نزديک احساس مي کردند ، به اين وصلت چشم
داشتند و اين آرزو را در دل مي پروردند . نوشته اند : پس از اين آزمونها
عده ای از اصحاب به حضرت علی ( ع ) مي گفتند : چرا برای ازدواج با يگانه
دختر پيغمبر ( ص ) اقدام نمي کنی ؟ حضرت علی ( ع ) مي فرمود : چيزی ندارم
که برای اين منظور قدم پيش نهم . آنان مي گفتند : پيغمبر ( ص ) از تو چيزی
نمي خواهد...
فاطمه زهرا ( س ) وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خديجه بود - در جود و بخشش و
بلندی نظر و حسن تربيت وارث مادر و در سجايای ملکوتی وارث پدر و همسری
دلسوز و مهربان و فداکار برای شوهرش علی ( ع ) بود . در لوح دلش جز
خداپرستی و عبادت خالق متعال و دوستداری پيامبر ( ص ) نقشی نبسته و از
ناپاکی دوران جاهليت و بت پرستی به دور بود . نه سال در خانه پر صفای مادر
و در کنار پدر و نه سال ديگر را در کنار شوهر گرانقدرش علی مرتضی ( ع )
دوش به دوش وی در نشر تعليمات اسلام و خدمات اجتماعی و کار طاقت فرسای
خانه ، زندگی کرد . اوقاتش به تربيت فرزند و کار و نظافت خانه و ذکر و
عبادت پروردگار مي گذشت . فاطمه ( ع ) دختری است که در مکتب تربيتی اسلام
پرورش يافته و ايمان و تقوا در ذرات وجودش جايگزين شده بود. فاطمه در کنار
مادر و آغوش پر مهر پدر تربيت شد و علوم و معارف الهی را از سرچشمه نبوت
فراگرفت و آنچه را به سالها آموخته ،...
بدون ترديد در ميان زنان و بانوان اسلامی ، فاطمه زهرا ( ع ) محبوبترين
چهره دينی ، علمی ، ادبی ، تقوايی و اخلاقی در ميان مسلمانان و ديگر مردم
جهان به شمار مي رود . شخصيت فاطمه زهرا ( ع ) سيده نساء العالمين ( سرور
زنان جهان ) اسوه و الگويی تام و تمام برای تمام زنان عاشق عفت و فضيلت است
. در دامن پاک فاطمه زهرا ( ع ) بود که دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتاز
عالم بشری ، حضرت امام حسن ( ع ) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين ( ع )
سرور شهيدان تربيت يافتند ، و نيز زينب کبری ( ع ) حماسه مجسم و...